Πολλές φορές δεν αρκεί να εξηγήσουμε στο παιδί την
πληροφορία που γράφει το βιβλίο ή την εκφώνηση της άσκησης. Αυτό που
προέχει είναι να βοηθήσουμε το παιδί να "δει" με το σωστό τρόπο την όλη
διαδικασία.
Στα Μαθηματικά για τα περισσότερα παιδιά το κλειδί είναι να καταλάβουν
ότι "λύνω μια άσκηση στα Μαθηματικά" συχνά σημαίνει "προσπαθώ ξανά και
ξανά, σκέφτομαι τα δεδομένα από την αρχή και δοκιμάζω". Άρα αυτό που
χρειάζεται είναι να καλλιεργήσουμε στα παιδιά τη μαθηματική σκέψη. Για
το σκοπό αυτό σας προτείνουμε τα εξής:
• Εξηγείστε στο παιδί ότι πρέπει να βλέπει τυχόν λάθη
ως εργαλείο που του λέει τι πρέπει να ψάξει παραπάνω και να
επανελέγξει. Επομένως, κάθε λάθος, θα πρέπει να είναι αφετηρία για νέα
διερεύνηση/δοκιμή.
• Δώστε έμφαση στο να βοηθήσετε το παιδί να
«διαβάζει» σωστά την εκφώνηση της άσκησης , ώστε να καταλαβαίνει τι του
ζητά η άσκηση/πρόβλημα, γιατί συνήθως οι λάθος λύσεις οφείλονται στο ότι
τα παιδιά δεν έχουν καταλάβει σωστά το πρόβλημα.
• Πάντα να ζητάτε από το παιδί να σας πει πώς
σκέφθηκε για να λύσει την άσκηση. Ακόμα και αν η λύση είναι σωστή,
μπορεί να ανακαλύψουμε με την κουβέντα ότι υπάρχει κάτι (π.χ. έννοια,
διαδικασία) που το παιδί δεν έχει καταλάβει απόλυτα.
• Όταν διαπιστώσετε ότι το παιδί έχει καταλάβει κάτι
λάθος ή δυσκολεύεται στην κατανόηση μιας έννοιας/διαδικασίας, μη
διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον εκπαιδευτικό και να τον
συμβουλευτείτε για το πώς θα βοηθήσετε το παιδί.
• Όπως σε όλα τα πράγματα, έτσι και στα Μαθηματικά, η
εξάσκηση είναι το κλειδί για τη βελτίωση. Να ενθαρρύνετε το παιδί να
λύνει ασκήσεις, αλλά κυρίως αξιοποιείστε για εξάσκηση τα μαθηματικά
προβλήματα της καθημερινής ζωής (π.χ. λογαριασμοί).
• Επειδή κάποια προβλήματα μπορεί να λύνονται με
διαφορετικούς τρόπους, να ενθαρρύνετε το παιδί να δοκιμάζει
διαφορετικούς τρόπους επίλυσης και γενικώς να ψάχνει.
Το σημαντικότερο είναι να καταλάβει το παιδί ότι
«Κάνω μαθηματικά» σημαίνει επεξεργάζομαι δεδομένα, επιλέγω μέθοδο,
δοκιμάζω, κάνω λάθη και επανεξετάζω. Η προσπάθεια, αυτό που λέμε «Παλεύω
να λύσω μια άσκηση», δεν είναι ‘κακό’ ούτε συμβαίνει σε αυτούς που δεν
‘συμπαθούν’ τα Μαθηματικά, αλλά είναι κομμάτι της διαδικασίας και
τελικώς η ουσία και ομορφιά των μαθηματικών.
Διεθνείς Έρευνες
Ας σημειωθεί ότι διεθνείς έρευνες όπως οι μελέτες
ΤΙΜSS (1990- 1998) και ΡΙSΑ (του 2006) του ΟΟΣΑ για τις επιδόσεις στα
μαθηματικά αναδεικνύουν την «ισότητα» ανδρικού και γυναικείου εγκεφάλου,
αφού οι στατιστικές διαφορές είναι πολύ μικρές και ανατρέπουν την
πεποίθηση της γυναικείας μειονεξίας στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Έρευνα που δημοσιεύθηκε αρχές του 2010 στο
«Ρsychological Βulletin» και έγινε σε δείγμα μισού εκατομμυρίου μαθητών
ηλικίας 14 έως 16 ετών από 69 χώρες δείχνει επίσης ότι δεν υπάρχει καμία
διαφορά στις επιδόσεις των δύο φύλων.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου