Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου 2012

Το σχολείο του μέλλοντος

«Γιατί τα παιδιά του νηπιαγωγείου γυρνούν στο σπίτι χαρούμενα και τα παιδιά του λυκείου μουτρωμένα;» Αυτό ήταν το ερώτημα που έθεσε η ερευνητική ομάδα των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, μελετώντας πιθανές αλλαγές στο παραδοσιακό μοντέλο της σχολικής τάξης όπως το ξέρουμε όλοι. Η γνωστή αντίληψη της τάξης με τον μαυροπίνακα, το δάσκαλο να «παραδίδει» και τα παιδιά να ακούν, να σημειώνουν, να μαθαίνουν «απ’ έξω» και να γράφουν διαγωνίσματα, φαινόταν ξεπερασμένη και αδύναμη, όχι μόνο λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων και της διεύρυνσης των πεδίων της γνώσης, αλλά και λόγω των σύγχρονων απαιτήσεων της κοινωνίας: «αν δεν πείσουμε τα παιδιά ότι η μόρφωση είναι δική τους περιουσία, δεν ακολουθούν», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ Δούκας, διευθύνων σύμβουλος των Εκπαιδευτηρίων και διευθυντής του Λυκείου.

Η απάντηση βρισκόταν στην εμπλοκή των μαθητών στη σχολική ζωή, η ενεργή τους συμμετοχή στη διαδικασία της μάθησης. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του «σχολείου του μέλλοντος». Η ερευνητική ομάδα, αποτελούμενη από τους διευθυντές γνωστικών πεδίων των Εκπαιδευτηρίων, μελέτησε και ανέπτυξε ένα νέο μοντέλο διδασκαλίας, με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και νέων τεχνολογιών, ένα εκπαιδευτικό «οικοσύστημα» που δεν μοιάζει με κανένα άλλο.

Η μάθηση στο «σχολείο του μέλλοντος», που είναι το μοναδικό στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στον κόσμο, λαμβάνει χώρα παντού: στις τάξεις και στα γήπεδα, σε μια θεατρική παράσταση ή σε μια εκδρομή. Οι μαθητές είναι εξοπλισμένοι με το δικό τους προσωπικό φορητό υπολογιστή με οθόνη αφής και ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο. Ο υπολογιστής διαθέτει ειδικά προγράμματα για κάθε μάθημα και πλούσιο διαδραστικό και πολυμεσικό υλικό. Κι ακόμα, μέσω των προγραμμάτων που διαθέτουν οι υπολογιστές των καθηγητών, όχι μόνο παρακολουθείται αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο η πρόοδος και η απόδοση των μαθητών, αλλά προσαρμόζεται άμεσα και το πλάνο μαθήματος στις ανάγκες του κάθε μαθητή χωριστά. Έτσι για παράδειγμα, εάν στο τεστ μιας μέρας ένας μαθητής δεν τα πήγε καλά στους πολλαπλασιασμούς και ένας άλλος στη διαίρεση, την επόμενη ο καθηγητής τους μπορεί να εστιάσει στην αντίστοιχη ύλη για καθέναν, με επιπλέον παραδείγματα, ασκήσεις και βοήθεια.

Η ψηφιακή τάξη, η πρώτη εφαρμογή του «σχολείου του μέλλοντος», δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τη Microsoft και την Intel και λειτούργησε πιλοτικά το 2007. Εφαρμόζοντας ομαδο-συνεργατικά διδακτικά μοντέλα, έχει εξελιχθεί σήμερα στο «σχολείο του μέλλοντος» και περιλαμβάνει από τη Δ΄ δημοτικού ως και τη Γ’ Γυμνασίου. Μέχρι σήμερα τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά, καθώς οι μαθητές έχουν λιγότερη δουλειά στο σπίτι, μεγαλύτερη κατανόηση της ύλης και αναπτύσσουν κριτικές και ερευνητικές δεξιότητες, ενώ παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα όρασης βρίσκουν το σύστημα εξαιρετικά βοηθητικό. Επιπλέον, αντίθετα με ό,τι θα φοβόταν κάποιος, οι μαθητές έχουν περισσότερη όρεξη να διαβάσουν λογοτεχνικά εξωσχολικά βιβλία, ενώ και οι γονείς εξοικειώνονται με τις νέες τεχνολογίες και μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τα θέματα σχέσεων παιδιών και διαδικτύου με τρόπο αποτελεσματικό και υπεύθυνο.

Η συμμετοχή του «σχολείου του μέλλοντος» στον πρώτο διαγωνισμό «Η Ελλάδα Καινοτομεί» ήταν για την ομάδα και το έργο μια πολύ σημαντική εμπειρία, και η πρόκρισή τους στους φιναλίστ αποτέλεσε σημαντική επιβράβευση του έργου όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου, όπως σημειώνει ο κ. Δούκας. Σήμερα, η ομάδα συνεχίζει στην κατεύθυνση ανάπτυξης μοντέλων εξατομικευμένης μάθησης και με τα μοντέλα αυτά σκοπεύει μάλιστα να ξανασυμμετάσχει στο διαγωνισμό του ΣΕΒ και της Eurobank. Γιατί, όπως τονίζει ο κ. Δούκας: «Η προσπάθεια για την καινοτομία δεν σταματά και δεν πρέπει να σταματά ποτέ»!

Πηγη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου