Πέμπτη, 25 Οκτωβρίου 2012

Η γυμναστική προλαμβάνει την συρρίκνωση του εγκεφάλου

Στην τρίτη ηλικία

Η τακτική σωματική άσκηση ακόμη και στην τρίτη ηλικία λειτουργεί προστατευτικά για τον εγκέφαλο, σύμφωνα με βρετανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Neurology.

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου με επικεφαλής τον Δρ Άλαν Γκάου διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που αθλούνται προστατεύουν τον εγκέφαλό τους από την άνοια. Η σταδιακή συρρίκνωση του εγκεφάλου συνδέεται με προβλήματα μνήμης και άλλων νοητικών λειτουργιών.

Συγκεκριμένα, τα άτομα άνω των 70 ετών που κάνουν τακτικά γυμναστική εμφανίζουν μικρότερη συρρίκνωση του εγκεφάλου, συγκριτικά με συνομηλίκους τους που είναι σωματικά αδρανείς. Ωστόσο, δεν διαπιστώθηκε αντίστοιχο όφελος από τη συμμετοχή των ηλικιωμένων σε κοινωνικές ή οικογενειακές δραστηριότητες, όπως μια παρτίδα σκάκι ή η επίλυση ενός σταυρόλεξου.

Οι επιστήμονες πραγματοποίησαν μαγνητικής απεικόνισης του εγκεφάλου για να καταγράψουν επί μία τριετία τον όγκο του εγκεφαλικού ιστού και την υγεία της λευκής ουσίας σε 638 συνταξιούχους, 70-73 ετών. Παράλληλα, κατέταξαν αυτούς τους ανθρώπους σε διαβαθμίσεις σωματικής άσκησης, δηλαδή όσους κάνουν μόνο τις στοιχειώδεις εργασίες του νοικοκυριού ή εκείνους που πάνε συχνά γυμναστήριο ή συμμετέχουν σε αθλητικές ομάδες. Επίσης ελήφθη υπόψη κατά πόσο οι ηλικιωμένοι συμμετείχαν σε κοινωνικές ομάδες, διάβαζαν κ.λπ.

Οι ερευνητές εξέτασαν τη λευκή ουσία του εγκεφάλου (μέσω της οποίας μεταδίδονται τα νευρωνικά εγκεφαλικά μηνύματα) και βρήκε ότι όσοι ηλικιωμένοι ασκούνται σωματικά, έχουν λιγότερες κατεστραμμένες περιοχές σε σχέση με όσους δεν ασκούνται. Ακόμα, οι τακτικά ασκούμενοι άνω των 70 ετών έχουν περισσότερη φαιά ουσία (οι περιοχές του εγκεφάλου όπου παράγονται τα νευρωνικά μηνύματα). Τα οφέλη αυτά ήταν ορατά άσχετα με το δείκτη νοημοσύνης ή το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο κάποιου.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι για να διατηρηθεί η υγεία του εγκεφάλου, η σωματική δραστηριότητα μπορεί να είναι πιο ωφέλιμη σε σχέση με την επιλογή πιο καθιστικών δραστηριοτήτων», εξηγεί ο Δρ Γκάου και τονίζει ότι ακόμα και μια σύντομη βόλτα κάθε μέρα ή η φροντίδα του κήπου είναι πολύ χρήσιμη.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η τακτική σωματική άσκηση μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων παθήσεων που σχετίζονται με την τρίτη ηλικία, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις, ο καρκίνος, η κατάθλιψη και άλλες χρόνιες νόσοι.

Αν κανείς ασκείται ήδη από νεαρή ηλικία και συνεχίσει στη μέση και την τρίτη ηλικία, θα έχει σημαντικό όφελος, αν και, κατά τους επιστήμονες, ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσει κανείς.

Πάντως οι ερευνητές δεν έχουν δώσει μια βιολογική εξήγηση αναφορικά με το γιατί η σωματική άσκηση επιβραδύνει την φθορά των εγκεφαλικών και νοητικών λειτουργιών. Μια πιθανή αιτία είναι ότι η γυμναστική αυξάνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα τα εγκεφαλικά κύτταρα να τροφοδοτούνται καλύτερα με οξυγόνο και θρεπτικές ουσίες.

Πηγη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου