Ενα πρωτότυπο δίκτυο μετρό πρόκειται να κατασκευάσουν οι δημοτικές Αρχές της Μόσχας για την αντιμετώπιση του μποτιλιαρίσματος που αντιμετωπίζει η ρωσική πρωτεύουσα. Μόνο που αυτήν τη φορά στις σήραγγες του πράσινου υπόγειου σιδηρόδρομου, αντί για βαγόνια, θα κινούνται ποδήλατα και, αντί για ράγες, θα τοποθετηθούν ξύλινα δάπεδα, με σκοπό τη δημιουργία του πρώτου δικτύου μετρό για ποδήλατα στον κόσμο.
Σε πρώτη φάση το «ποδηλατομετρό» θα έχει υπέργειες σήραγγες διπλής κατευθύνσης, παράλληλες στις όχθες του Μόσχοβα, του ποταμού που διαρρέει την πόλη, οι οποίες θα επενδυθούν με διαφανές μονωτικό υλικό ώστε να μπορεί ο ποδηλάτης να απολαμβάνει τον περίπατό του στο ποτάμι.
Αργότερα, το δίκτυο θα συμπεριλάβει τα μεγάλα πάρκα της πρωτεύουσας, ενώ θα συνδεθεί και με νέους ποδηλατοδρόμους που θα περνούν από τα ξακουστά σημεία της πόλης, όπως το μουσείο Ερμιτάζ, το πάρκο του Γκόρκι, το Μαυσωλείο του Λένιν, η Κόκκινη πλατεία κ.ά. Μάλιστα, σε ορισμένα σημεία θα συνδεθεί με πρωτότυπους κόμβους που θα επιτρέπουν τη μετεπιβίβαση των ποδηλατών στους κεντρικούς σταθμούς του μετρό της Μόσχας, έτσι ώστε αυτοί να μπορούν να συνεχίζουν τη διαδρομή τους προς οποιοδήποτε σημείο της πόλης επιθυμούν.
Βασικός στόχος του εγχειρήματος είναι να αντιμετωπιστεί δραστικά το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στους δρόμους της Μόσχας. Στο πλαίσιο αυτό οι δημοτικές Αρχές της πόλης έχουν επεξεργαστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανασυγκρότησης των αστικών συγκοινωνιών, που θα συνδέει τη μία άκρη της ρωσικής πρωτεύουσας με την άλλη και θα συνδυάζει τη χρήση του ποδήλατου με τη χρησιμοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και κυρίως του μετρό.
Σχέδιο «Ποδηλάτης»
Το σχέδιο ονομάζεται «Ποδηλάτης» και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις σοβιετικές Αρχές το 1984, όμως δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Ως εκ τούτου, το «ποδηλατομετρό» έμεινε ξεχασμένο στα συρτάρια για αρκετές δεκαετίες. Δημιουργός του έργου ήταν ο ερευνητής Πολ Ράικιν, που μαζί με την ομάδα του σχεδίασε την εισαγωγή του ποδηλάτου στην καθημερινότητα των πρωτευουσιάνων. Ο εμπνευστής του «Ποδηλάτη», 83 ετών πλέον, συμμετέχει στη μη κυβερνητική οργάνωση «Μετακινηθείτε με ποδήλατο», η οποία ιδρύθηκε στη Μόσχα το 2007, στηρίζει φανατικά το ποδήλατο ως την πιο βιώσιμη λύση για τις μετακινήσεις των Μοσχοβιτών και μάχεται για την υλοποίηση του δικτύου ποδηλατόδρομων.
Η κατασκευή υπόγειων ποδηλατοδρόμων θεωρήθηκε επιτακτική λόγω των πολικών θερμοκρασιών που επικρατούν κατά τη διάρκεια του χειμώνα στη Ρωσία: με το θερμόμετρο να ξεπερνά πολλές φορές τους -20ο C, οι συνθήκες είναι απαγορευτικές για τους λάτρεις του πεντάλ.
Οι υπόγειες σήραγγες θα μονωθούν με φιλικά προς το περιβάλλον διαφανή υλικά και ταυτόχρονα θα εγκατασταθεί ένα σύστημα εξαερισμού, ώστε κατά τη διάρκεια του χειμώνα ο ποδηλατοδρόμος να διατηρεί τη θερμοκρασία πάνω από το μηδέν και το καλοκαίρι να παραμένει δροσερός.
Το μυστικό της ταχύτητας
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές, το εν λόγω μετρό θα είναι διπλής κατεύθυνσης, ενώ η ταχύτητα των ποδηλάτων θα ξεπερνά τα 30 χλμ. την ώρα κατά μέσο όρο. Υπολογίζεται ότι το μετρό των πεντάλ θα εξυπηρετεί πάνω από 3.500 ποδηλάτες την ώρα, με δυνατότητα επέκτασης έως και 10.000 ποδήλατα. Το μυστικό της επιτάχυνσης βρίσκεται στην κλίση του εδάφους. Οι καινοτόμοι διάδρομοι θα αποτελούνται από ξύλινα δάπεδα και θα έχουν κυματιστή μορφή προκειμένου οι ποδηλάτες να μπορούν να αναπτύσσουν αυτές τις ταχύτητες.
Για την εξασφάλιση της ανταπόκρισης των Μοσχοβιτών στο έργο, οι σχεδιαστές συνεργάζονται με τη ΜΚΟ «Μετακινηθείτε με ποδήλατο», η οποία έχει αναλάβει την εκστρατεία προώθησής του, εξηγώντας στο ευρύ κοινό τα οφέλη της ποδηλασίας για την υγεία και το περιβάλλον.
Πηγη
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου