Ύστερα από επεμβάσεις του προέδρου Ομπάμα.
Τα κονδύλια αυτά αναδρομολογούνται στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών διαστημικών πυραύλων. Η βασική αιτιολόγηση για το «πάγωμα» του σχεδίου επιστροφής στη Σελήνη είναι ότι το όλο πρόγραμμα (το οποίο έχει ήδη κοστίσει 9,1 δισεκατομμύρια δολάρια) βασίζεται σε παλιά τεχνολογία, η οποία θα επιτρέψει στους αστροναύτες να φτάσουν σε μέρη τα οποία προκάτοχοί τους έχουν ήδη επισκεφτεί- ουσιαστικά, αποτελούσε ένα είδος εκσυγχρονισμένου προγράμματος Απόλλων.
Ωστόσο, η επιλογή της κυβέρνησης Ομπάμα είναι διαφορετική: «Εν ολίγοις, βάζουμε τον όρο 'επιστήμη' πίσω στην 'πυραυλική επιστήμη'» είπε σχετικά ο επιστημονικός σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Τζων Χόλντρεν.
Η κυβέρνηση Ομπάμα με αυτές τις αλλαγές ευελπιστεί να αλλάξει το πρόσωπο της πυραυλικής τεχνολογίας, φέρνοντας δραματικές αλλαγές, οι οποίες θα οδηγήσουν σε εντυπωσιακά επιτεύγματα- όπως η αποστολή αστροναυτών σε αστεροειδείς και η προσεδάφιση στην Άρη ή/και τους δορυφόρους του.
Η νέα αποστολή στη Σελήνη αποτελούσε «παιδί» της κυβέρνησης Μπους και ονομαζόταν Constellation (Αστερισμός). Περιλάμβανε την κατασκευή δύο ειδών πυραύλων, των Ares I και Ares V, καθώς και του επανδρωμένου σκάφους Orion. Ο πλήρης τερματισμός του προγράμματος θα κοστίσει περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
«Πρόκειται για μία εξαιρετικά σημαντική αλλαγή» είπε ο Εντ Κρόλεϊ, καθηγητής αστροναυτικής του ΜΙΤ, ο οποίος επίσης ανέφερε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης Μπους ήταν καλό σαν σκέψη, αλλά βασιζόταν σε παρωχημένες πλέον τεχνολογίες, ενώ δεν είχε τα απαραίτητα κονδύλια.
Πέραν της αναδρομολόγησης των κονδυλίων σε νέες τεχνολογίες, η NASA θα λάβει το ποσό των 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε διάστημα πέντε ετών, με στόχο την ενθάρρυνση ιδιωτικών εταιρειών να εισέλθουν στο χώρο ναυπήγησης διαστημοπλοίων, τα οποία θα μπορούν να νοικιάζουν στη NASA.
Πολλές από αυτές τις εταιρείες ελέγχονται από πρωτοπόρους του Ίντερνετ, όπως η Blue Origin, του ιδρυτή του Amazon, Τζεφ Μπέζος και η SpaceX, του ιδρυτή του PayPal, Έλον Μασκ- και επιδίδονται ήδη στην κατασκευή ιδιωτικών διαστημικών οχημάτων.
Αυτή τη στιγμή επτά εταιρείες συνεργάζονται με τη NASA πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο- αλλά, σύμφωνα με τον Σκοτ Πέις, πρώην στέλεχος της υπηρεσίας, που πλέον εργάζεται ως καθηγητής διαστημικής πολιτικής στο πανεπιστήμιο George Washington, αυτό αποτελεί ρίσκο, καθώς υφίσταται πάντα το ενδεχόμενο οι ιδιωτικές εταιρείες να μην καταφέρουν να ανταπεξέλθουν- για παράδειγμα, καθυστερώντας τις παραδόσεις σκαφών.
«Τα ρίσκα είναι μεγάλα, οι στόχοι ασαφείς» είπε σχετικά, συμπληρώνοντας ότι «τα λεφτά είναι περισσότερα, αλλά ενδεχομένως να μην είναι αρκετά».
Επίσης, η NASA θα δαπανήσει επιπλέον 2,5 δισεκατομμύρια εντός πέντε ετών για έρευνες που σχετίζονται με το φαινόμενο της αύξησης της θερμοκρασίας διεθνώς, ενώ παράλληλα θα αναλάβει την επέκταση της «ζωής» του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, ο οποίος ήταν να αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία το 2016. Σύμφωνα με ανακοίνωση της υπηρεσίας, αν τα σκάφη των ιδιωτικών εταιρειών αποδειχτούν αξιόπιστα, τότε η χρήση τους θα αρχίσει το 2016.
Μέχρι τότε όμως, η NASA βασίζεται σε ρωσικά σκάφη. Όπως είπε ο διευθυντής της υπηρεσίας, Τσαρλς Μπόλντεν: «Ούτως ή άλλως δεν ήμασταν σε θέση να επιστρέψουμε στη Σελήνη. Δεν είχαν γίνει επενδύσεις σε τεχνολογίες- κλειδιά».
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου