Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

Οι Έλληνες σταμάτησαν να αγοράζουν... φραπεδιέρες, αλλά συνεχίζουν την αγορά κινητών τηλεφώνων

Συνεχίστηκε η πτωτική πορεία της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας, το α΄ τρίμηνο του 2012, με μοναδική εξαίρεση τον τομέα των τηλεπικοινωνιών, που παρουσίασε θετικό αποτέλεσμα, σύφωνα με έρευνα της GfK (δείκτης GfK TEMAX). Όπως προέκυψε από τα στοιχεία της έρευνας, η εν λόγω αγορά συνέχισε να μειώνεται, το α΄ τρίμηνο του 2012, φθάνοντας τα 460,6 εκατ. ευρώ, που μεταφράζεται σε μείωση της τάξεως του 16,2%, συγκριτικά με το α΄ τρίμηνο του 2011. Όπως επισημαίνεται, αυτή η απόδοση κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με το 4ο τρίμηνο του 2011 και, ως εκ τούτου, η αγορά συνέχισε να μειώνεται.

«Το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα, το α΄ τρίμηνο του 2012, ("κούρεμα» του ελλείμματος, PSI, μείωση μισθών στον ιδιωτικό τομέα) επηρέασε σημαντικά και την καταναλωτική εμπιστοσύνη και το διαθέσιμο εισόδημα, με αποτέλεσμα τη μείωση κατανάλωσης», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα.

Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών εμφάνισε αύξηση της τάξεως του 5,8%. Τα φωτογραφικά είδη, με μείωση της τάξεως του 33,6%, ήταν ο τομέας με τη χαμηλότερη απόδοση, ακολουθούμενος από τον τομέα των καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων, που παρουσίασε μείωση κατά 30,5%, οι μεγάλες οικιακές συσκευές με μείωση 22,7% και οι μικρές οικιακές συσκευές με μείωση -19,5%. Ο τομέας των ειδών πληροφορικής ήταν σε καλύτερη θέση, με μείωση μόνο 14,8%, ενώ ο τομέας των ειδών εξοπλισμού γραφείου διατηρήθηκε σχετικά σταθερός με μείωση 5%.

Αναλυτικότερα, από την έρευνα προέκυψαν τα εξής:

«Μικρές οικιακές συσκευές: Από τη σταθερότητα στην απότομη μείωση

Ο τομέας των μικρών οικιακών συσκευών παρουσίασε μείωση της τάξεως του 19,5%, το α΄ τρίμηνο του 2012, φθάνοντας τα 39,4 εκατ. ευρώ.

Η απόδοση των ιδιωτικών ετικετών σε κάποιες κατηγορίες ή των πολύ γνωστών μαρκών σε κάποιες άλλες κατηγορίες μέσα στον τομέα επηρέασαν κατά πολύ τα αποτελέσματα. Κατηγορίες, όπως χύτρες, τοστιέρες, φραπεδιέρες και hairstylers, (όπου οι ιδιωτικές ετικέτες προωθήθηκαν ιδιαίτερα) παρουσίασαν διψήφια ποσοστά μείωσης. Στην κατηγορία προετοιμασία φαγητού, το ποσοστό μείωσης ήταν μονοψήφιο, παρόλο που είναι από τις πιο ακριβές κατηγορίες. Το θετικό αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στα επώνυμα προϊόντα, που κατέγραψαν καλύτερη απόδοση από την προηγούμενη χρονιά.

Η προαναφερόμενη απόδοση των επώνυμων προϊόντων είναι, εξαιτίας του γεγονότος ότι οι καταναλωτές μένουν περισσότερο εντός του σπιτιού. Συνήθως, αυτό σχετίζεται με την ανάγκη αγοράς επώνυμων προϊόντων, που δημιουργεί την αίσθηση ενός καλύτερου περιβάλλοντος.

Από την άλλη πλευρά, τα επώνυμα προϊόντα βοήθησαν και άλλες κατηγορίες, όπως τις ξυριστικές μηχανές να μείνουν σταθερές έναντι του α΄ τριμήνου του 2012.

Επισημαίνεται ότι τα κλιματιστικά έχουν εξαιρεθεί από τον τομέα των μικρών οικιακών συσκευών και τα στοιχεία έχουν επανεπεξεργαστεί, για τα προηγούμενα χρόνια.

Μεγάλες Οικιακές Συσκευές: Η μείωση οφείλεται κυρίως σε 3 κατηγορίες

Ο κατασκευαστικός κλάδος συνεχίζει να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ και αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις του τομέα και επηρεάζει, κυρίως, τις κουζίνες, τα ψυγεία και τα πλυντήρια πιάτων.

Η τελευταία κατηγορία θεωρείται, υπό τις παρούσες συνθήκες, μάλλον πολυτέλεια ως συσκευή. Τα πλυντήρια, αν και εξακολουθούν να παρουσιάζουν διψήφια μείωση, εντούτοις έχουν την καλύτερη απόδοση από τις προαναφερθείσες κατηγορίες. Η κατηγορία με τη χειρότερη επίδοση ήταν τα στεγνωτήρια, με μείωση πάνω από 30%, ενώ οι καταψύκτες μοιάζουν να έχουν σχετικά σταθερή επίδοση.

Ωστόσο, υπήρξαν κάποιες ενδιαφέρουσες τάσεις για όλες τις κατηγορίες. Υπήρχε τάση για υψηλότερα ενεργειακές κατηγορίες, μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων κατηγοριών. Επίσης, υπήρχε τάση αναβάθμισης των χαρακτηριστικών του μοντέλου. Για παράδειγμα, μεγαλύτερη χωρητικότητα στα ψυγεία, ψυγεία non-frost, πλυντήρια χωρητικότητας περίπου 7-8 κιλών και αυτοκαθαριζόμενα μοντέλα -ειδικά υδρολυτικά- σε σχέση με τις κουζίνες.

Προϊόντα τεχνολογίας: Ένας τομέας που προσπαθεί να αντισταθεί στην κρίση


Ο τομέας των προϊόντων τεχνολογίας έφθασε αξία τα 84,8 εκατ. ευρώ, το α΄ τρίμηνο του 2012, με μείωση της τάξεως του 14,8%, συγκριτικά με το α΄ τρίμηνο του 2011.

Ο τομέας αυτός, συγκριτικά με τους τομείς (μικρές οικιακές συσκευές, μεγάλες οικιακές συσκευές, ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα και φωτογραφικά), σημείωσε την καλύτερη απόδοση. Αυτό οφείλεται σε έναν αριθμό παραγόντων, όπως μία σχετικά μικρή μείωση στους φορητούς υπολογιστές, μία τριψήφια αύξηση στα webbooks, κυρίως λόγω των νέων λανσαρισμάτων και των μοντέλων με σύνδεση 3G, μία σταθερότητα στις visual cameras και την αύξηση της κατηγορίας «all-in-one».

Από την άλλη πλευρά, η μείωση προκλήθηκε εξαιτίας της συνεχόμενης μείωσης των desktop υπολογιστών, της σημαντικής αύξησης των ιδιωτικών ετικετών στους φορητούς υπολογιστές, που επηρέασαν τη μέση τιμή της κατηγορίας και τη διψήφια μείωση των pointing devices.

Ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα: Η έντονη προωθητική δραστηριότητα επηρεάζει σημαντικά την επίδοση του τομέα

Ο τομέας έφθασε σε αξία τα 86,8 εκατ. ευρώ, το α΄ τρίμηνο του 2012, μείωση της τάξεως του 30,5%, συγκριτικά με το α΄ τρίμηνο του 2011.

Ο τομέας αυτός χαρακτηρίστηκε από την προτίμηση του καταναλωτή σε μοντέλα με πιο προηγμένη τεχνολογία, όπως 3D (σε τηλεοράσεις και Blue Ray συσκευές), LED TV, Smart TV and Blue Ray. Επιπλέον, οι συσκευές αποθήκευσης παρουσίασαν οριακά θετική πορεία, μεταξύ των κατηγοριών του τομέα, εξαιτίας της αύξησης του «κατεβάσματος» ταινιών και μουσικής από το διαδίκτυο, που απαιτούν μεγάλη χωρητικότητα μνήμης.

Συνήθως, αυτή η στροφή σε νέα μοντέλα θα οδηγούσε σε αύξηση της αξίας της αγοράς. Ωστόσο, οι έμποροι λιανικής εφαρμόζουν σημαντικές προωθητικές ενέργειες, προκειμένου να αυξηθεί η κίνηση στα καταστήματά τους και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Αυτό επηρεάζει τις μέσες τιμές σημαντικά και, ως εκ τούτου, το σύνολο του τομέα έχει αρνητική απόδοση.

Οι κατασκευαστές αναμένουν τη διεξαγωγή του Ευρωπαϊκού Κυπέλου Ποδοσφαίρου και των Ολυμπιακών Αγώνων, ελπίζοντας για αύξηση των πωλήσεων, πριν από αυτές τις δύο διοργανώσεις.

Είδη εξοπλισμού γραφείου: Ένας μάλλον σταθερός τομέας


Ο τομέας των ειδών εξοπλισμού γραφείου έφθασε σε αξία τα 5,9 εκατ. ευρώ, μείωση του 5%. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, όμως, αυτή η μικρή μείωση μπορεί να θεωρηθεί σταθερότητα.

Τα πολυμηχανήματα ήταν σχεδόν σταθερά, ενώ οι εκτυπωτές παρουσίασαν μείωση μεγαλύτερη και από τη μέση μείωση του τομέα. Δεν υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες τάσεις για αυτό τον τομέα, αφού οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής φαίνεται να μην του δίνουν ιδιαίτερη σημασία.

Φωτογραφικά είδη: Ο πιο επηρεασμένος τομέας

Ο τομέας έφθασε σε αξία τα 10,7 εκατ. ευρώ, μείωση δηλαδή του 33,6%, τη μεγαλύτερη ανάμεσα σε όλους τους τομείς. Αυτή η μείωση προέρχεται, κυρίως, από τον τομέα των compact μηχανών, εκεί που η μέση τιμή έπεσε σημαντικά.

Η κατηγορία των DSLR segment απέδωσε λίγο καλύτερα, παρουσιάζοντας μικρότερη μείωση της μέσης τιμής. Ο λόγος ήταν ότι αυτή η κατηγορία διανέμεται, κυρίως, μέσω των καναλιών των εμπόρων λιανικής φωτογραφικών ειδών και, επομένως, ο πόλεμος τιμών δεν ήταν τόσο δυνατός.

Τηλεπικοινωνίες: Ο μόνος θετικός τομέας


Ακόμα μία φορά, οι Έλληνες καταναλωτές διατράνωσαν τη βασική τους ανάγκη για επικοινωνία. Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών παρουσίασε αύξηση κατά 5,8%, το α΄ τρίμηνο του 2012, σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 και έφθασε σε αξία τα 133,4 εκατ. ευρώ.

Επομένως, οι τηλεπικοινωνίες είναι ο ισχυρότερος τομέας στην ελληνική αγορά, συμβάλλοντας με το 29,6% της συνολικής αγοράς των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων. Αυτή η καλή επίδοση οφείλεται στα smartphones, που συνέχισαν να αυξάνονται με διψήφια ποσοστά. Επιπλέον ανάλυση αυτής της κατηγορίας αποκαλύπτει μία ενδιαφέρουσα μάχη μεταξύ των κατασκευαστών. Οι τηλεφωνικές συσκευές αυξήθηκαν με μονοψήφιο ποσοστό, ενώ η κατηγορία των ακουστικών έμεινε σταθερή».


Πηγη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου