Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

Δυσεπίλητο παζλ της Ιατρικής λύθηκε με βιντεοπαιχνίδι

To τρισδιάστατο σχήμα του ενζύμου θα διευκολύνει την ανάπτυξη φαρμάκων που συνδέονται σε συγκεκριμένα σημεία του (Πηγή: Foldit)  
To τρισδιάστατο σχήμα του ενζύμου θα διευκολύνει την ανάπτυξη φαρμάκων που συνδέονται σε συγκεκριμένα σημεία του 

Χρήστες του Διαδικτύου που δέχτηκαν να παίξουν ένα ερευνητικό βιντεοχνίδι κατάφεραν να λύσουν ένα πρόβλημα που ταλαιπωρούσε τους βιολόγους εδώ και μια δεκαετία.

Συμμετέχοντας στο διαδικτυκό παιχνίδι Foldit, οι παίκτες προσδιόρισαν την τρισδιάστατη δομή μιας πρωτάσης, ενός ενζύμου που χρησιμοποιούν ο HIV και άλλοι ρετροϊοί για να προσβάλλουν τα ανθρώπινα κύτταρα.

Οι παίκτες που ολοκλήρωσαν τον άθλο συνυπογράφουν μαζί με τους δημιουργούς του παιχνιδιού τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση Nature Structural & Molecular Biology.

O προσδιορισμός του τρισδιάστατου σχήματος της πρωτεάσης θα μπορούσε τώρα να βοηθήσει στην ανάπτυξη φαρμάκων που συνδέονται σε συγκεκριμένες περιοχές του ενζύμου.

Το Foldit, ένα βιντεοπαιχνίδι που μπορεί να τροποποιείται και να προσαρμόζεται στις ανάγκες διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων, αναπτύχθηκε το 2008 στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.

Το λογισμικό είχε ήδη χρησιμοποιηθεί σε έρευνες κατά του καρκίνου και της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Στην νέα του έκδοση, το Foldit χωρίζει τους παίκτες σε ανταγωνιστικές ομάδες που προσπαθούν να μάθουν πώς διπλώνεται στο χώρο η πρωτεΐνη του ενζύμου.

Δεδομένου ότι τα μόρια των πρωτεΐνών μπορεί θεωρητικά να αναδιπλώνονται με αναρίθμητους τρόπους, ο προσδιορισμός της τρισδιάστατης δομής είναι δύσκολη υπόθεση, ακόμα και για ισχυρούς υπολογιστές.

«Θέλαμε να δούμε το κατά πόσο η ανθρώπινη διαίσθηση μπορούσε να πετύχει εκεί όπου οι αυτοματοποιημένες μέθοδοι αποτυγχάνουν» σχολίασε ο βιοχημικός Φίρας Κατίμπ, εμπνευστής της προσπάθειας στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.

«Οι άνθρωποι έχουν ικανότητες αντίληψης του χώρου, στις οποίες οι υπολογιστές δεν είναι ακόμα καλοί» εξήγησε.

«Τα παιχνίδια προσφέρουν ένα πλαίσιο που συνδυάζει τα ισχυρά σημεία των υπολογιστών και των ανθρώπων. Τα αποτελέσματα της μελέτης μας δείχνουν ότι τα παιχνίδια, η επιστήμη και η πληροφορική μπορούν να συνδυαστούν και να προσφέρουν οφέλη που δεν ήταν εφικτά ως σήμερα».

Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου