Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Μπορούμε να αυξήσουμε το IQ μας;

Η συνήθης πεποίθηση που θέλει το IQ να καθορίζεται κατά κύριο λόγο από τα γονίδια και ως εκ τούτου… να είμαστε ήδη όσο έξυπνοι μπορούμε να είμαστε, δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Michigan, απλές ασκήσεις εξάσκησης του μυαλού αυξάνουν τις πιθανότητές μας να ενισχύσουμε την ευφυΐα μας. ..


Η έρευνα

Στην έρευνα συμμετείχαν 62 παιδιά μέσης εκπαίδευσης, στα οποία ανατέθηκε τυχαία μία από τις εξής δύο αποστολές: Τα μισά παιδιά ασχολούνταν για 15 λεπτά κάθε ημέρα επί ένα μήνα με ένα «παιχνίδι» στον υπολογιστή που στόχευε στην βελτίωση της βραχυπρόθεσμης μνήμης, δηλαδή της ικανότητας να συγκρατούμε και να επαναφέρουμε πληροφορίες για μικρό χρονικό διάστημα. Η άλλη ομάδα εξασκήθηκε στην βελτίωση των γενικών γνώσεων και των λεξιλογικών αρετών τους.

Στο τέλος του πειράματος, πολλά από τα παιδιά της πρώτης ομάδας εμφανίστηκαν με ενισχυμένο ένα σημείο-κλειδί της ευφυΐας τους: αυτό της «ρευστής ευφυΐας», που αντιστοιχεί στην επίλυση νέων προβλημάτων.

Τα συμπεράσματα

Για πολύ καιρό, οι επιστήμονες διαφωνούσαν για το αν η ρευστή ευφυΐα, η οποία θεωρείται σημαντικός παράγοντας της εκπαιδευτικής επιτυχίας, μπορεί να βελτιωθεί με αξιόπιστο τρόπο «προπόνησης» ή όχι. Ο συγκεκριμένος τύπος ευφυΐας θεωρείται ανεξάρτητος από την μάθηση, την εμπειρία και την εκπαίδευση, γι’ αυτό και ως τώρα πιστευόταν πως καθορίζεται κυρίως από τα γονίδια.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα παιδιά της πρώτης ομάδας όχι μόνο ενίσχυσαν την ρευστή ευφυΐα τους μετά την εξάσκηση, αλλά διατήρησαν το «κέρδος» για τρεις μήνες μετά το τέλος της μελέτης. Μάλιστα, οι ερευνητές παρομοίασαν τα διαδραστικά οφέλη που απέκτησαν με αυτά της γυμναστικής. «Για παράδειγμα, το συχνό τρέξιμο μπορεί να βελτιώσει την ποδηλατική απόδοση. Ακόμη πιο γενικά, το τρέξιμο βελτιώνει την απόδοση σε δραστηριότητες που βασίζονται σε ένα καλό καρδιαγγειακό σύστημα και σε δυνατούς μύες ποδιών, όπως η ανάβαση σκαλιών και η κολύμβηση», αναφέρουν στην έρευνά τους.

Φυσικά, υπάρχουν και περιορισμοί, που δεν μπορούν να παραβλεφθούν στην τελική αξιολόγηση της έρευνας. Για παράδειγμα, δεν βελτίωσαν όλα τα παιδιά την ρευστή ευφυΐα τους, ενώ την μεγαλύτερη βελτίωση την είχαν εκείνα τα παιδιά που είχαν μεγαλύτερα περιθώρια βελτίωσης, καθώς ξεκίνησαν από χαμηλό επίπεδο ευφυΐας. Κάποια από αυτά, δεν μπήκαν καν στην διαδικασία να ολοκληρώσουν την μελέτη γιατί βρήκαν τα «παιχνίδια» πολύ ανιαρά ή δύσκολα.

Οι ερευνητές ωστόσο δεν το βάζουν κάτω και συνεχίζουν τις έρευνές τους για να ανακαλύψουν κατά πόσο τα ίδια τεστ θα ωφελήσουν παιδιά με «κενά» στην βραχυπρόθεσμη μνήμη ή με μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης. Επιπλέον, σχεδιάζουν μια εφαρμογή που θα μπορέσει να προσαρμοστεί στο σχολικό πρόγραμμα και σε άλλες εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου