Όσοι παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια πριν να πέσουν για ύπνο φαίνεται πως έχουν αυξημένη συνείδηση και μπορούν να ελέγχουν τα όνειρά τους.
Η ικανότητα αυτή να διαμορφώνει κάποιος την εναλλακτική πραγματικότητα του κόσμου των ονείρων θα μπορούσε να βοηθήσει στους εφιάλτες ή και στα ψυχικά τραύματα.Τα όνειρα και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αντιπροσωπεύουν την εναλλακτική πραγματικότητα, σύμφωνα με την Jayne Gackenbach, ψυχολόγο στο Πανεπιστήμιο Grant MacEwan του Καναδά. Τονίζει, όμως, πως τα όνειρα προκύπτουν βιολογικά από τον ανθρώπινο εγκέφαλο, ενώ τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι τεχνολογικά δημιουργήματα, που προέρχονται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές και παιχνιδομηχανές.
«Εάν κάποιος περνάει πολλές ώρες την ημέρα σε μία εικονική πραγματικότητα, τότε αν μη τι άλλο εξασκείται,» αναφέρει η ίδια. «Οι παίκτες είναι συνηθισμένοι να ελέγχουν το περιβάλλον του παιχνιδιού τους, επομένως αυτό μπορεί να ερμηνευτεί σε όνειρα.»
Η Gackenbach άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια τη δεκαετία του '90, όταν παρατήρησε ότι ο γιος της φιλούσε συνέχεια τη νέα του παιχνιδομηχανή, κατευθυνόμενοι από το κατάστημα παιχνιδιών προς το σπίτι τους. Στο παρελθόν είχε επικεντρωθεί στη μελέτη των λογικών ονείρων, στα οποία οι άνθρωποι έχουν πλήρη συνείδηση ότι ονειρεύονται.
Από τότε, διάφορες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν και σχετίζονταν με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έδειξαν ενδιαφέροντα πράγματα, παρότι τα ευρήματα βασίζονται περισσότερο σε υπόνοιες και όχι σε οριστικές αποδείξεις.
Όταν η Gackenbach μελέτησε παρελθοντικές έρευνες πάνω στα παιχνίδια, βρήκε πολλές ενδιαφέρουσες ομοιότητες μεταξύ των λογικών ονείρων και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.
Τόσο αυτοί που βλέπουν λογικά όνειρα όσο και αυτοί που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια φάνηκε πως είχαν καλύτερη αντίληψη του χώρου και ήταν λιγότερο επιρρεπείς στη ναυτία. Οι δύο ομάδες εμφάνισαν επίσης υψηλά επίπεδα εστίασης και συγκέντρωσης, είτε πραγματοποιούσαν δραστηριότητες πνευματικής διαύγειας, όπως διαλογισμό, είτε πολεμούσαν για ώρες εικονικούς εχθρούς για να περάσουν στο επόμενο επίπεδο του παιχνιδιού.
Αυτό ενθάρρυνε την Gackenbach να ερευνήσει τα όνειρα τόσο εκείνων που δεν παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια όσο και αυτά των σκληροπυρηνικών παικτών και πραγματοποίησε δύο μελέτες, που δημοσιεύτηκαν το 2006.Στην πρώτη μελέτη βρήκε ότι τα άτομα που έπαιζαν συχνά ηλεκτρονικά παιχνίδια ανέφεραν ότι έβλεπαν περισσότερο λογικά όνειρα και όνειρα ως παρατηρητές, με τον εαυτό τους να βρίσκεται έξω από το σώμα τους, ενώ μπορούσαν να ελέγξουν τα όνειρά τους, επηρεάζοντας ή αλλάζοντας τον κόσμο σε αυτά -ικανότητες υποδηλωτικές της παρακολούθησης ή του ελέγχου των πράξεων ενός χαρακτήρα ηλεκτρονικού παιχνιδιού.
Η δεύτερη μελέτη επιχείρησε να αμβλύνει τις αμφιβολίες, εξετάζοντας όνειρα που είχαν δει οι συμμετέχοντες την προηγούμενη νύχτα, ενώ επικεντρώθηκε περισσότερο στους παίκτες. Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα λογικά όνειρα ήταν κοινό φαινόμενο, αλλά οι παίκτες είχαν τον έλεγχο μόνο σε ό,τι αφορούσε στον εαυτό τους στο όνειρο.
Οι παίκτες μεταπηδούσαν επίσης συχνά μεταξύ της όρασης μέσα από το ίδιο τους το σώμα και την όρασης του εαυτού τους ως τρίτο άτομο απέξω, αλλά ποτέ ως μακρινοί θεατές.
Η Gackenbach κατάφερε να αναπαράγει τα ευρήματά της για τα λογικά όνειρα και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια πολλές φορές, ενώ βελτίωσε τις μεθόδους της, ψάχνοντας για παράγοντες όπως η συχνότητα της ανάκλησης των ονείρων.
Πηγή